MEDITASJON - HELSEFREMMENDE AVSLAPNINGSTEKNIKK

ENKEL MEDITASJON I HVERDAGEN

I tusenvis av år har mennesket søkt etter indre harmoni gjennom meditasjon.

Har du noen gang tenkt på å begynne å meditere? Vet du at det er svært helsefremmende? Det trenger ikke å være komplisert, men det krever en innsats for å lære deg teknikkene. Meditasjon er for alle.

Det er bare å komme i gang. Du må lære deg evnen til å ta en timeout, å stenge hele verden ute. Når du har lært deg det,kommer du inn i deg selv og finne roen. Avslapning er livsviktig for en god helse. 

Meditasjon handler om å gjenopprette balansen mellom venstre og høyre hjernehalvdel. Under meditasjon skal vi nå tvinge hjernen inn i alfamodus( bruk av høyre hjernehalvdel). Intuisjon, fantasi og følelser. Den bringer oss inn i nuet.

I våken tilstand tilbringer vi bare ca en time i denne tilstanden i motsetning til Beta-modus (bruk av venstre hjernehalvdel) tenkning, tale og skrift.

SETT AV TID, begynn med noen minutter, meditasjon skal være en glede, du finner snart ut at du vil forlenge tiden. Og husk at utbytte er en gjenoppretting av balansen i hjernen,som du vil komme til å elske.

FINN ET STILLE STED, så slipper du å bli forstyrret av det rundt deg. Dette er din tid for deg selv og bare deg.Hør gjerne på litt rolig musikk, før og etter selve meditasjonen, det kan hjelpe deg å komme i den rette stemningen.Hvis du bruker samme sted, vil du lettere komme i meditasjonsstemning hver gang du kommer dit. Det blir ditt sted, inne eller ute.

SITT PÅ GULVET ELLER PÅ EN STOL. Pass på at ryggsøylen og hode er i rett linje.(hvis du sitter på en stol, husk å rette deg opp, du skal ikke lene deg inntil stolryggen) Du skal sitte behagelig, og armene skal hvile. Bruk behagelige løstsittende klær.Når du har lært deg å meditere, kan du gjerne gjøre det stående, gående elller dansende for den del. Det viktigste er at meditasjonen skal være god for deg.

DEMP GJERNE BELYSNINGEN og tenn levende lys, hvis du er inne. Brenn gjerne en oljelampe med en olje som for eksempel lavendel eller sandeltre,eller tenn røkelse.noe som påvirker sansene dine til ro.

KONSENTRER DEG OM PUSTEN, pust rolig og gjennom magen.

Full konsentrasjon er viktig. Nå skal hjernen inn i alfamodus! Du skal kun tenke på en ting.(pusten din kan være en god begynnelse). Utvid med en bestemt ting, for eksempel en blomst et blad eller en lyd. Selvfordypelse i et konsept som kjærlighet eller vennskap. Messing, der du gjentar et ord for deg selv som har innvirkning på kroppen din(Mantraer).Si det høyt eller inni deg. Sier du det høyt vil det gi gjenklang i kroppen din, og blir sterkere.Gode ord er OM (A.U.M) Mest berømt i verden(stammer fra hinduismen). eelllsk, frreed eller rooo er også gode ord.


 

TVING HJERNEN inn i alfamodus, du vil oppdage at du glipper over i betamodus gjentatte ganger og at tankene flyr av sted. Men med øvelse blir du en mester, så vend tilbake.

 

MEDITER REGELMESSIG

Gevinsten er at du blir mer avslappet, får bedre konsentrasjonsevne, lindrer angst, forkaster negative tanker, får sinnsro og sjelefred.

Det er påvist i kliniske studier, at meditasjon reduserer streshormon-nivået, senker blodtrykket og bedrer kretsløpet. Det er også påvist at meditasjon hjelper ved migrene, søvnløshet, irritabel tykktarm-syndrom og premenstruelt syndrom. 

Du kan etterhvert utvide til forskjellige meditasjonsteknikker, det finne mange forskjellige måter å gjøre dette på.Men felles for all meditasjon er fokuset. 

KOM IGANG OG LYKKE TIL!!

Jeg vil i et senere innleg forklare litt om oppmerksomhets meditasjon, veldig spennende.Oppdag at du blir mer bevisst på å fornemme detaljer, bruker sansene dine bedre, ser ting klarere, slappe mer av og lærer å leve i nået.


 

 

 

5 kommentarer

Creatrix

18.mar.2012 kl.18:45

Mediterer selv innimellom, og pappa gjør det også! Er utrolig deilig å bare kutte ut alle tankene og stresset og bare slappe av, 100%, uten å måtte ty til alkohol. Ikke det at jeg drikker uansett siden jeg bare er 16 snart, men mange av vennene mine gjør det. Heldig for meg slipper jeg det, kan kutte ut tankene med meditasjon isteden! :)
Herlig innlegg, jeg har aldri helt fått til meditasjon, må jeg si..

Lizbeth Osnes - Hverdag, mote, tips og Anorexia Nervosa. Lizbethosnes.com

Vivian Dysvik Grude

18.mar.2012 kl.19:25

Creatrix: så flott at du har funnet ut av det, bare 16 år gammel, lykke til videre:-)

Lizbeth: Meditasjon er en treningsak, men ikke gjør det komplisert, håper du får litt inspirasjon igjen av innlegget:-))

lulltove

18.mar.2012 kl.22:16

Dette skal jeg sette av tid til. Jeg gjennomfører de 5 tibetanske riter hver dag, så meditasjon må være neste steg til en bedre tilværelse. Takk for påminnelsen :)

Vivian Dysvik Grude

18.mar.2012 kl.23:50

lulltove: Flott at du fikk inspirasjon, lykke til!:-))

Skriv en ny kommentar

Vivian Dysvik Grude

Vivian Dysvik Grude

46, Karmøy

Bor i Skudeneshavn på Vestlandet, gift og har 5 barn i alderen 13 til 22 år. Utdannet hudterapaut, renholdsopperatør og serviceleder. Ansatt i ESS Support services offshore.

Kategorier

Arkiv

hits